Ministerstvo životního prostředí schválilo výstavbu prvního úseku vysokorychlostní železnice do Ostravy.

ČTK tuto informaci dnes získala z databáze EIA. Zpráva o hodnocení vlivů na životní prostředí EIA je důležitým podkladem pro rozhodování v rámci územní a stavební regulace a úřady jsou povinny se jí řídit. Vysokorychlostní trať je určena pouze pro osobní vlaky. Její rychlost bude až 320 kilometrů za hodinu, v současnosti je to 160 kilometrů za hodinu.

Dvoukolejná vysokorychlostní trať Moravská brána mezi Brodkem u Pršerova a Ostravou-Svinovem bude dlouhá 74 kilometrů, kladné stanovisko EIA má 63,4 kilometru dlouhý úsek mezi Prosenicemi a Ostravou. Výstavba celé trati z Brodku u Pršerova do Ostravy si vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Financování má být realizováno formou partnerství veřejného a soukromého sektoru, tedy PPP (Public Private Partnership). Zahájení výstavby je předběžně plánováno na rok 2026 a potrvá přibližně šest let.

„Rozhodnutí ministerstva obsahuje počáteční termín zahájení výstavby v roce 2026. Již nyní je však jasné, že práce začnou později. V dokumentu, který loni schválila vláda, se hovoří o roce 2028,“ napsal dnes web Zdopravy.cz. Podmínky obsažené ve schvalovací zprávě se týkají například vlivu této dopravní stavby na životní prostředí nebo protihlukových opatření při výstavbě a provozu trati. Na vysokorychlostní trati z Prosenic do Ostravy-Svinova bude denně jezdit až 180 rychlíků, v současnosti na tomto úseku jezdí denně kolem 130 spěšných a rychlíkových vlaků. Výstavba trati si vyžádá trvalé odnětí 4,3 milionu metrů čtverečních zemědělské půdy, z toho 48 % plochy v Olomouckém kraji a 52 % v Moravskoslezském kraji. Výstavba také zabere 91 000 metrů čtverečních lesní půdy a dalších 71 000 metrů čtverečních dočasně.

Konečný závěr o posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) pro úsek vysokorychlostní železnice mezi Prosenicemi u Pršerova a Ostravou-Svinovem dnes v Praze představí ministři životního prostředí a dopravy Petr Hladík (KDU-ČSL) a Martin Kupka (ODS). do roku 2050 se má na českých železnicích objevit až 767 kilometrů vysokorychlostních tratí. Minulý týden začala výstavba prvního úseku vysokorychlostní železnice mezi Brnem a Přerovem. Na této trati budou vlaky jezdit rychlostí 200 kilometrů za hodinu, což je na pomezí běžné a vysokorychlostní trati.

Nebude to tedy plnohodnotná vysokorychlostní trať, ale bude součástí vnitřní vysokorychlostní sítě. Modernizovaná trať mezi Brnem a Přerovem bude na obou koncích napojena na vysokorychlostní tratě.

Share to friends
Rating
( No ratings yet )
Užitečné novinky v ČR