Někteří lidé si na sociálních sítích všímají neobvyklého drobného písma na cenovkách v Lidlu. „Sleva platí pro zákazníky, kteří si obchod přidali do oblíbených,“ stojí například na ceduli inzerující čokoládu s 50% slevou. Ale jen pro některé.
To může být pro nakupující matoucí, pokud si nepřečtou drobné písmo a až u pokladny nebo v horším případě po zaplacení zjistí, že na slevu neměli nárok.
„Jak to budou číst a chápat například starší lidé?“. – ptal se uživatel internetu pod přezdívkou Tomáš, podle kterého jde o klamání spotřebitelů.
Podle řetězce to není pravda: „Slevy pro jednotlivé prodejny nám pomáhají optimalizovat skladové zásoby zboží a zamezit plýtvání výrobky“. Zástupci Lidlu dodali, že zásoby se mohou v jednotlivých prodejnách lišit, proto je sleva specifická pro konkrétní prodejnu.
Nejedná se o diskriminaci, protože lidé mohou v aplikaci Lidl Plus během několika sekund změnit své preference a slevu získat. „Vážíme si však zpětné vazby našich zákazníků a předali jsme tuto nabídku odpovědným kolegům.“
V České republice se v poslední době objevuje stále více řetězců obchodů s potravinami a kosmetikou, které nabízejí slevy za instalaci mobilní aplikace namísto plastových věrnostních karet. Kromě Lidlu mezi ně patří například Albert, kde byly plastové karty zrušeny.
Podle Ondřeje Zielenky, předsedy Sdružení na ochranu spotřebitelů a právníka, tato praxe vyvolává otázky. Z hlediska ochrany spotřebitele je problematické, že tyto slevy jsou dostupné pouze těm, kteří mají chytrý telefon, jsou schopni si nainstalovat aplikaci a jsou ochotni nebo schopni sdílet s prodejcem své osobní údaje.
Tím je vyloučena celá skupina lidí – starší lidé, lidé bez přístupu k internetu, technicky méně zdatní nebo ti, kteří si své soukromí chrání z principu. Tento přístup vytváří digitální bariéru, která je v rozporu se zásadou spravedlivého přístupu ke zboží a službám.
Spotřebitelé by neměli být nuceni k registraci nebo poskytování osobních údajů jen proto, aby mohli nakupovat za ceny, které jsou veřejně inzerovány jako výhodné.
Aplikace je pro prodejce výhodnější z marketingového hlediska. Mohou konkrétně upravit nabídku podle toho, co člověk kupuje, a zobrazit v aplikaci další reklamu.
Podle České obchodní inspekce, která sleduje a postihuje porušování zákona o ochraně spotřebitele, včetně slevových akcí, však k porušení zákona nedochází.
„Přístup do věrnostních programů či aplikací je pro všechny stejný a pouze spotřebitel rozhoduje, zda se programu zúčastní. Nedochází tedy k vyčleňování žádné skupiny spotřebitelů, která by byla diskriminována,“ uvedla inspekce.
V Německu nabízejí supermarkety slevy i bez aplikace.