Supermarket Lidl v pátek v tiskové zprávě oznámil „největší snížení cen v historii“ společnosti. Aldi nechtěl zůstat pozadu a o víkendu oznámil snížení cen ve všech svých řetězcích. Supermarkety Rewe, Penny, Edeka a Netto hodlají podle internetových stránek deníku Berliner Morgenpost následovat jejich příkladu.
Lidl chce snížit ceny u 500 výrobků. „Díky dlouhodobým férovým dohodám s dodavateli a vysokým objemům nákupů jsme schopni ceny snížit,“ uvedl v prohlášení.
Aldi letos snížil ceny již u tisícovky položek. „Také Rewe a Penny sníží ceny ve všech skupinách výrobků u srovnatelných položek,“ uvedla mluvčí Rewe. Edeka chce snížit ceny „u všech podobných položek ve stejném rozsahu jako Aldi“. To se týká především vlastních značek.
„Ceny snížíme co nejdříve, ale může trvat jeden až dva dny, než se snížení cen projeví ve všech prodejnách,“ uvedl mluvčí Edeky.
Ceny potravin od pandemie koronaviru prudce vzrostly, poznamenává deník. Od roku 2020 vzrostly o více než 36 procent, uvedl Spolkový statistický úřad. „Oznámené snížení cen je pouze korekcí,“ říká Armin Valet ze spotřebitelského centra v Hamburku. „I když ceny nyní klesají, spotřebitelé stále platí za potraviny podstatně více než před několika lety,“ dodal.
V některých případech je podle něj přizpůsobení pozdní, „protože ceny potravin v některých případech neúměrně vzrostly“. Zároveň poznamenal, že mnoho výrobců v posledních letech zmenšilo velikost balení, aby si udrželi stabilní prodejní cenu. „Zda je snížení cen trvalé, nebo se jedná pouze o reklamní trik, se ukáže až časem, kdy budou ceny monitorovány,“ uvedla Lisa Völkelová ze Svazu německých spotřebitelských organizací.
V České republice se zlevňovat nebude
Česká pobočka Lidlu nebude následovat příklad svého mateřského německého řetězce, který trvale sníží ceny u 500 výrobků.
„Lidl Česká republika dlouhodobě nabízí výrobky za nejnižší ceny na trhu. Proto v současné době neplánujeme podobnou akci jako v Německu,“ řekla Novinkám Eliška Frošová Stehlíková, zástupkyně řetězce v České republice.Podle ní si každá lokální společnost Lidl vytváří svou strategii nezávisle na ostatních zemích.
„Billa svým zákazníkům dlouhodobě nabízí nejen v klasických prodejnách, ale i v internetovém obchodě výrobky za nejvýhodnější ceny. Každý týden snižujeme ceny stovek výrobků v rámci speciálních nabídek v našich akčních letácích. V současné době neplánujeme jednorázové snížení cen výrobků,“ řekla Novinkám Dana Bratánková, tisková mluvčí prodejen Billa.
Specifický trh
Mluvčí společnosti Kaufland Renate Mayerl rovněž nepřímo potvrdila, že se neplánuje žádné hromadné snižování cen po vzoru Německa.
„Každá země má svůj specifický trh, kterému je přizpůsobena celá propagační a cenová strategie. Konkurenční situace v jednotlivých zemích je velmi odlišná, stejně jako podíl promoakcí a jednotlivých kampaní řetězců, takže je nelze srovnávat,“ řekla Novinkám Mayerlová.
Zároveň tvrdí, že v České republice řetězec řídí propagaci a cenotvorbu tak, aby nabízel „nejvýhodnější ceny výrobků na trhu“.
Specifičnost českého trhu zmiňovaly obchody a firmy, když potřebovaly vysvětlit, proč v jiných zemích prodávají stejné výrobky ve vyšší kvalitě než v ČR. Nebo proč jsou stejné výrobky v jiných zemích levnější.